Västkustsegling med nyaste båten Helena

Då hämta-Helena-seglingen hem från Tyskland var hård, vill vi inte ha hård vind på vår familjesegling.

Så efter att städat och tvättat båten i flera kvällar, så skulle vi då äntligen starta. Tyvärr blåste det mycket. Men vi packade ändå ner oss i båten och låg kvar i Långedrag över dagen. Det skulle minska blåsa till eftermiddagen.
Under tiden hann vi fixa gasolslangen och framför allt vände på ”lådan” som gasolflaskorna förvaras i. Nu får de svenska flaskorna plats.

Vi bjöd med farmor Bernsten. Då hon tidigare bott på Hönö blev det en bra hamn att starta långseglingen med.  Då Helenabåten är högre än Fotöbron, fick vi ytterligare öva på att köra genom öarna söder om Fotö.

Väl på Hönö köpte vi Pizza och gick senare upp till kända gator och kollade in ett känt hus.

Dag två
Idag var det fint väder och vi körde väster om Hönö för att ta oss uppåt. Vi körde till Karinön, även kallad Hälsön i Stigfjorden. Här ligger man fint bredsida.

Dag 3 (tisdag)
Nästa dag åkte vi vidare, väl vid Mollösund så passade vi på att tanka. Vi tankade grön diesel. Det visade sig inte vara miljövänligare, det var bara skattefri. Fast så billig var den inte. Mer likt bil-diesel.

Vi körde sedan vidare upp mot  Grindebacken på Herrmanö. Denna vik vi gillar skarpt. Här stannade vi i två nätter.

Dag 5

Lysekil har bra förbindelser. Så det blev en bra hamn att lämna av farmor, så hon enkelt kom hem till Varberg. Om hon lyckas byta buss till tåg på knappt 10 minuter, slipper hon vänta 1 timme och 10 minuter….

Vi servade också utbordaren. Den har nog legat lite dumt under transporten.
Då jag försökte starta den, rök det väldigt mycket. Det var olja på fel ställe. Servicekillarna var mycket trevlig.

Dag 5. Vi seglar ”hela” vägen upp till favvo vik 2. Karlsvik.  Här stannade vi tyvärr två nätter. Sista morgonen blåste det väldigt mycket, och vi fick trassla med att få upp ankaret.

Regn från sidan gjorde att vi saknade inomhus-Nawica. Vi körde förbi Kungshamn och genom Sotekanalen och vidare upp till  upp till Hamburgsund. Tyvärr var vår tänkta besöksfamilj magsjuk, så vi körde vidare. Gästhamnen då? Här låg redan båtarna 4 i bredd.. Kanske inte finns plats för en femte…

Kristina hittar en klippa att lägga till vid. Skulle det fungera. SXKs naturhamnsguide säger att det inte skulle fungera, men det fungerade fint.. i två nätter. Visst var vi lite oroliga att vinden skulle bli sydligare..
För att få något att göra, startade Jakob Pokemon.. Det visade sig att en gravplats på grannön Stensholmen, hade TVÅ pokestop. Sagt och gjort vi gjorde ett fikaäventyr dit.
På gravplatsen visade det sig att döda tyskar låg. Dessa hade stridit i första världskriget och förlist. Men … på en av gravarna stod det Johann Kinnau dvs  Georg Fock. Denna författare som gett namn till minst två tyska stora skutor.

Någonstans långt söderöver väntade #Märtabåten med sin besättning.

Nästa dag
Vi seglade/körde hela vägen ner till Bassholmen. Denna gången kunde vi inte gå under Skaftöbron, då den bara är 16 m hög. Så vi rundade Islandsberg.
Väl förtöjda kom så äntligen Märtabåten. Vi avslutade med grillning och myspys på bryggan. En och annan krabba åkte oxå upp och ner.

Strandhäng

Skulle vi åka någonstans för att bada och mysa. Det blev  Grindbacken på Herrmanö igen. Här ankrades det och Märtabåten behövde Gas. Helenabesättningen ville i år igen ha Mjöl.

Lite reklam för Äppletelefoner. Dessa klarar timmar på tre meters djup… Goa Snickare köper dyl modell. Verkar vara bra val.

Märtabåten ville åka vidare norröver, och Bavariabesättningen har fått ytterligare förfrågningar när de kommer hem. Vi stannar därför kvar ytterligare en natt för att dagen  efter sträckköra till Långedrag.

Vi vrålstädar och sträckkör. Ugnspannkaka måste få stanna lite innan man kör i vågor.

Är vi nöjda med en Bavaria 50? JA absolut.