Segla i Kroatien

Vi flög från Göteborg lite för tidigt. Så i snöblandat regn kördes vi till Landvetter.
Efter av-isning var vi bara nästan en timme sena. Flög till Munchen för att byta till andra planet ner. till Split var det ett propellerplan.
Väl nere i Split tog vi en taxi och bara 15 minuter senare var vi framme i Marina Bautic. Där på brygga B4 låg Isabell som vi skulle bo på i en vecka. Den andra familjen hade redan kommit och redan gått in till Trogir. Vi bytte till shorts och gick in oxå till Trogir.
Väl där hittade vi en trevlig pizzeria. Trogir verkar vara en gammal fin stad. Allt är byggt i sten. Gatorna är väldigt smala.
Väl tillbaka i båten, så fick vi reda på att det skulle komma en storm och vi föreslogs att stanna kvar i denna hamnen, så kunde vi åka till Split istället för att segla i storm.  Split var en större men lika mysig stad som Trogir.
Måndags storm kom med hull och hår. Vi tog t.o.m in landgången. Men en Hanse 575 gungar inte så mycket.
Så på tisdagen var vi många båtar som lämnade hamn för att få se nya platser och segla lite.
Vi seglade rakt ut mot en vik, där vi bokstavligen slängde oss i vattnet. oo vad gott det var över 20C.

Lunchen intogs och vi seglade senare vidare till ytterligare vik, och lade oss för natten. När man ligger över natten drar man vanligtvis en tamp till land, för att slippa åka runt. På detta sätt får även fler båtar plats i samma vik. Vi var helt ensamma denna natten.
Nästa morgon startade vi med att bada innan frukost, för att efter kunna segla vidare.
Lyxigt är att stora båtar har ett dingy-garage. Problemet är att det inte var så lätt att få in dingen. I-landsproblem.
Nu seglade vi vidare för att kunna titta in i de gröna grottorna. Familjen Bernsten slängde sig i gummibåten och åkte in i grottorn, på väg tillbaka till båten började motorn trassla. Den andra familjen kom aldrig till grottorna. Motorn ville inte.

På kvällen åkte vi till ytterligare en mysig vik. Här fick vi verkligen Mamma Mia feeling.
Även här med tamp i till land. Denna gången i en betongpollare dekorerade med snäckor.
Torsdagen seglade vi vidare och tog kvällshamn i en liten by. Här fanns det en båt och vi fendrade av till den. Under kvällen kom det ytterligare två båtar.  Här åt vi pizza på en restaurang. Tyvärr tog de 1.5 timmar på sig att fixa maten så två små lyckades nästan somna.
Fredagen seglade vi ut och provsatte både gennaker och Code. Tyvärr regnade det så frågan är hur de seglen är efter 6 månader fuktiga.
Väl tillbaka tankade vi och backade in på vinterplatsen. Troligvis kommer inte båten flytta sig mycket innan våren..
Då kommer ny hemmahamn vara Dubrovnik.

Reflektioner.
Det går bra att segla v44. Visst det är inte toppen väder, men helt ok. Vi missade alla hamnavgifter. Dessa kan vara grymt höga. Typ 1000kr eller mycket mer per natt.
Segla med många ombord, går bra, det finns alltid någon att prata med. Men visst är det svårare med barn ombord.
Att ha skeppare gör att man slipper köra båten. Visst man får styra lite när det seglas, men aldrig in och ut ur hamn.
Väldigt trevligt att få första måltiden gjord av skepparen.
Maten är god. Vågar man prova kan vi rekommendera Cattle-fish ink risotto. Svart men god. Pizzan är mkt god. Färskt bröd är alltid gott.

Båten vi seglade HANSE 575 Isabelle. Båten går att hyra via Navigare i Croatia.